Cum dai curent de la o mașină la alta? Greșeala care îți poate distruge sistemul electric

Autor: Radu Țuțulan 03 nov. 2023 Știri auto

Farurile uitate aprinse îți pot descărca bateria mașinii în doar câteva ore și vei avea nevoie de redresor sau cabluri de curent pentru a o reîncărca. Iată cum dai curent de la o mașină la alta, corect, și ce greșeală să nu faci!

În cazul în care ai rămas fără curent la mașină, în bord nu se mai aprinde niciun led și niciun martor. Sau, dacă se aprind, când vei roti cheia în contact, motorul nu va porni.

Este foarte probabil ca, în această situație, indicatorul bateriei din bord să se aprindă.

Într-o astfel de situație ai două variante, fie o conectezi la redresor, fie iei curent de la altă mașină.

Cum dai curent de la o mașină la alta

Pentru a da curent de la o mașină la alta, trebuie să folosești două cabluri de încărcare a baterie. Mașinile e indicat să fie parcate bot în bot sau alăturate, pentru că majoritatea cablurilor de curent au 3-5 metri lungime.

Ambele mașini trebuie să aibă motoarele oprite și frâna de mână trasă.

După ce ridicați capota și identificați ambele baterii, iată ce trebuie făcut:

  1. curățați bornele bateriilor de impurități, dacă e cazul
  2. identificați simbolurile „+” și „-”
  3. conectați cablul roșu la borna „+” de la bateria descărcată
  4. conectați celălalt capăt al cablului roșu la borna „+” de la bateria încărcată (de la care luați curent)
  5. conectați cablul negru la borna „-” de la bateria descărcată
  6. conectați celălalt capăt al cablului negru la borna „-” de la bateria încărcată (de la care luați curent).

Ce faci după ce ai conectat cablurile de curent auto?

Odată ce cablurile sunt conectate la ambele borne, puteți porni mașina care va da curent. Lăsați-l să funcționeze, la ralanti 5-10 minute.

Apoi, porniți motorul mașinii care avea bateria descărcată. În mod normal, acesta va porni repede. Lăsați apoi încă 5-10 minute să meargă, tot la ralanti, înainte de a deconecta cablurile.

Dacă nu pornește, mai lăsați încă 5-10 minute să se încarce bateria și încercați din nou. Dacă tot nu va porni, înseamnă că ori mașina are o altă problemă, ori e nevoie de un acumulator nou.

Pentru a deconecta clemele, ordinea este următoarea:

  1. se desprinde cablul negru de la bateria care a dat curent
  2. se desprinde cablul negru apoi și de la bateria care a primit curent
  3. se deconectează cablul roșu de la bateria care a dat curent
  4. se deconectează apoi cablul roșu și de la bateria care a primit curent.

Cabluri de curent auto

Aceste cabluri de curent auto au diverse lungimi și grosimi. Acestea se vând, în general, în seturi de câte două. Unul dintre cabluri este roșu iar celălalt e negru.

Ambele au la fiecare capăt câte un clește metalic, de obicei din cupru, acoperit parțial cu cauciuc.

Pe fiecare clește este marcat semul „+” sau „-”. În general, cablul roșu este PLUS, iar cablul negru este MINUS.

Indicat este ca aceste cabluri să fie montate pe ambele baterii corespunzător semnelor. Deci, cablul cu „+” la borna cu „+” și cel cu „-” la borna cu „-”. Dacă inversați cablurile, nu e o problemă, atâta timp cât bateriile sunt conectate între ele corespunzător bornelor: PLUS cu PLUS și MINUS cu MINUS.

Greșeala care îți poate distruge sistemul electric

Cea mai mare greșeală care îi poate distruge bateria, când vrei să dai curent, este inversarea conexiunilor.

Dacă, din neatenție, ai conectat borna „+” de la o mașină cu borna „-” de la cealaltă, în circuitul electric al autoturismului se va produce un scurtcircuit. Această avarie poate afecta computerul de bord, sistemul de pornire, acumulatorul în sine și poate provoca inclusiv un incendiu.

De aceea, e vital să conectăm clemele corect și să respectăm culorile, ca să fim siguri că nu greșim. Roșu se conectează la PLUS, iar negrul la MINUS, la ambele mașini.

Situația în care nu e recomandat să dăm curent

Sunt cazuri când, din cauza temperaturilor scăzute de afară, bateria îngheață și nu mai poate învârti motorul. În această situație, e recomandat să nu încercăm să transferăm curent de la altă mașină.

Din cauza reacțiilor chimice care au loc în interiorul acumulatorului, acesta poate exploda.

În acest caz, întâi trebuie să încălzim bateria pentru a o dezgheța, apoi să verificăm dacă nu a suferit vreo avarie, dacă nu a crăpat, dacă nu se scurg lichide din interiorul ei. Și abia apoi, dacă totul e în regulă, să încercăm să o reîncărcăm.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide